tisdag 9 september 2008

Svarta Converse pa vita duken

Liksom i Camillas blogginlagg fran Venedig ar Darren Aronofskys THE WRESTLER en av de filmer det pratas om mest har i Toronto, sarskilt forstas efter beskedet att den vann Guldlejonet i Venedig. Dagens utgava av branschtidningen Screen toppar med att Fox betalade fyra miljoner US-dollar for de amerikanska rattigheterna till filmen. Bast gillade av kritikerna i Screens barometer ar Kathryn Bigelows THE HURT LOCKER, Jonathan Demmes RACHEL GETTING MARRIED och namnda THE WRESTLER.
Men det ar inte riktigt de filmerna som utgor min egen Torontofestival. Jag gar mest pa mindre filmer fran hela varlden, igar var det Irland, Argentina, Frankrike och Finland, idag Polen, Frankrike och Spanien. Bland de filmer som korsat mina spar ar den stora trenden doden och hur livet gar vidare efter den. Mer universellt an sa kan det ju inte bli.
En annan trend ar svarta Converse-kangor. Det kan vara sa att jag ar lite mer uppmarksam pa just skor av detta marke o kulor eftersom jag sjalv just kopt ett nytt par. Men de har dykt upp i tur och ordning pa Javier Bardem i Woody Allens nya film VICKY, CRISTINA, BARCELONA (sedd hemma i Sverige dock), en taiwaneisk tonarskille i WINDS OF SEPTEMBER och i en skoaffar som eftertraktat shoppingobjekt for ungdomarna i irlandsk-svenska THE KISSES. Ar det jag som ar trendig eller ar jag helt enkelt fantasilos som har valt varldens vanligaste skor?

Inga kommentarer: