söndag 21 oktober 2007

Dagens snygging och dagens clown

En fagel med underligt late vackte mig tidigt imorse. Hasandes tog jag mig fram till fonstret och tittade ut i en blommande liten tradgard framfor en av Guatemala Citys lugnare gator. Funderade pa att lagga mig igen men piggnade till nar jag motte blickarna fran Jesus och Hillary Clinton som satt inramade och uppsatta ovanfor min sang.


Det ar var sista heldag i Guatemala och Centralamerika och vi har foljt med vara nyvunna vanner pa Arcadia under deras filminspelning hela dagen. Just nu ar det praktik pa agendan och de medverkande far nu konfronteras med sina produktionsroller pa inspelningsplats. Som vanligt innebar filminspelningen (och Latinamerika) mycket vantan och annu mer kaffe. Men det innebar ocksa att jag kunde vila ogonen pa dagens snygging (som var huvudrollsinehavare i en av scenerna) och pa dagens clown (som var den andra huvudrollsinehavaren).En marklig konstellation kan man tycka men for oss foll den sig helt naturlig eftersom vi varit forfoljda av clowner sedan resans dag 1. Inte mindre an fem stycken har vi mott pa ett eller annat satt under resans gang.



Camilla och jag tackade for att vi hade fatt traffa Guatemalas nya filmgeneration, tog farval av Arcadia och akte till Antigua som ligger 45 minuter fran Guatemala City. Vi mottes av kullerstensgator och en helt annan atmosfar. Hittills har vi blivit varnade for att rora oss ute pa gatorna men nu gavs vi mojlighet att ata ute pa restaurang med Antonio och tva av de yngre formagorna fran Arcadia.

Vi klamde en Gallo (en tupp, inhemsk ol) och at typisk guatemalesisk mat innan vi for hem pa regnets spegelblanka gator i en minst sagt hetskt trafik. Alldeles for kort kanns besoket hos Arcadia nu nar jag ser i backspegeln, samtidigt som kroppen tycker att den varit har valdigt lange. Imorgon paborjar vi resan hemat igen till Sverige och kontoret.


¡Hasta la proxima campañeras y compañeros!

Helena Persson

Inga kommentarer: