fredag 30 november 2007

Kunskaper i mängder och en legend kom till stan



Jag har inte besökt många festivaler där det är möjligt att mata på och se så många filmer, som man kan göra här på IDFA. Det är relativt enkelt att få biljetter till det mesta, det är stora salonger och biograferna ligger väldigt nära varandra. Så från måndag eftermiddag till nu, fredag förmiddag, har jag lyckats se 18 filmer. Och det har varit genomgående hög kvalitet. Funderade på det härom kvällen tillsammans med mina slovenska vänner Sasa och Samo som driver dokumentärfestivalen DokMa (Documentaries in Maribor) sedantre år tillbaka; dokumentärer har en fördel jämfört med spelfilmer – även om de kanske inte alltid är så filmiskt fulländade eller helt igenom perfekt genomförda, sitter man ofta kvar eftersom ämnet nästan alltid är intresseväckande. Den här veckan har jag förutom tidigare nämnda ”lektion” om Turkmenistan, fått inblick i så vitt skilda ämnen som t.ex. kvinnliga soldater i Israel, diktatureperioden i Uruguay under 70-80-talet, villkoren för musikaliska enmansband, de japanska kamikazepiloterna okända historia från Andra världskriget, ”det smutsiga kriget” i Mexiko under 70-talet då cirka 1 000 oppositionella försvann – och hur det är att söka sig själv på ett friluftsläger i Molkom (skildrat av brittiska filmare)!


Sasa & Samo från Dokma-festivalen i Slovenien.

Annars var nog veckans snackis här legenden Werner Herzogs gästspel. Torsdag förmiddag fyllde han den vackra Tuschinskibiografens huvudsalong (med två skyhöga balkongrader) till nästan sista plats, då han berättade om sitt filmande i två timmar. Likt den mästare han är visade han upp ett ödmjukt, men samtidigt stenhårt konsekvent konstnärssinne. Han berättade lågmält om en del av de strapatser han företagit sig genom åren, men påpekade samtidigt flera gånger att det inte var något heroiskt i det ha företagit sig – det var bara något han måste göra. Och han har aldrig, som det ibland ryktats tvingat sina medarbetare att följa med honom.

Att Herzog arbetar fort har visat sig genom den mängd filmer han gjort inmte minst på senare år. Han berättade att texterna till de voice-overs han själv gör till sina filmer skriver han under tiden filmen klipps och musiken lägger han inte ned mer än 5-10 minuter på att välja ut. han vet alltid precis vad han vill ha. Någon i publiken ifrågasatte ett speciellt musikstycke till en undervattensscen i hans senaste dokumentär Encounters at the End of the World och han svarade omedelbart: ”Hur länge du än funderade på vilken musik du skulle välja till den scenen, skulle du aldrig kunna överträffa det val jag gjorde – det är den perfekta musiken där!!!”

Herr Herzog, fotograferad från övre balkongen på Tuschinski.
I en skevens pratade han om rytmen i film och fastslog att den måste skapas redan när filmningen pågår. ”Det går aldrig att skapa rytmen i efterhand vid klippbordet om du inte redan under inspelningen tänkt ut filmens rytm”.

För den som ville fortsätta frossa i Herzog kunde man senare under dagen se två av hans senaste dokumentärer Grizzly Man och nämnda Encounters …

Igår kväll avslöjade de olika juryerna i IDFA:s olika tävlingar sina tre respektive nomineringar. I huvudtävlingen för långa dokumentärer – Joris Ivens Competition – håller jag tummarna lite extra för den imponerande två timmar-plus-filmen Stranded av Gonzalo Arijon, om de 16 människor som överlevde i mer än två månader på en glaciär högt upp i Anderna efter en flygkrasch 1972. En av de allra bästa filmer jag sett i år!

Fyrkantig i huvudet, men med massor av nya kunskaper, är det nu dags att återvända till Göteborg. Det börjar bli dags att göra en massa trycksaker till den 31:a festivalen. Idag är det bara en månad och 25 dagar till vår egen fest startar! Vi ses där!

/Ulf Sigvardson

tisdag 27 november 2007

Vital 20-åring med omvärldsberättelser

Världens största och viktigaste dokumentärfilmsfestival – IDFA i Amsterdam – firar 20! Och det gör den verkligen med flaggan i topp. Festivalen startade i torsdags, själv kom jag hit i måndags eftermiddag och har efter sju sedda filmer, sett massor med spännande berättelser om och/eller ifrån en massa olika hörn av världen; Turkmenistan, Uruguay, Vitryssland, Australien, Pakistan osv.


Tuschinski – IDFA:s vackra huvudbiograf vid Rembrandtplein


Detta är min tredje IDFA, och det som alltid slår mig under dagarna här är hur mycket nya saker man lär sig om vår värld. Såväl om personliga öden, som om de bisarrt olika öden som styr våra livsförutsättningar. Nog hade jag någon gång hört talas om den märkliga boken "Ruhnama", som den bisarre diktatorn i Turkmenistan – Niyazov – skrev för några år sedan. En bok upphöjd till närmast lag i denna centralasiatiska f.d. Sovjetrepublik. Men inte visste jag att det var en bok som fått mängder av multinationella företag att böja knä för diktatorn och översätta den till sina språk i utbyte mot lukkrativa affärskontrakt med denna olje- och gasrika nation. Så håller den kommersiella, demokratiska världen den auktoritärt vidriga under armarna! Detta lärde jag mig i finske Arto Halonens Shadow of the Holy Book, som här tävlar i den största tävlingen för långa dokumentärer – Joris Ivens Competition. Diktatorn Niyazov dog för ett år sedan, men bisarrerierna verkar tyvärr fortsätta – hans f.d. tandläkare tog över makten!

Tendensen bland dokumentärformatet under senare år har varit alltmer mot det tv-anpassade formatet 50-60 minuter. Smidigt förvisso, men inte alltid tillräckligt för att berätta en bra historia. Detta har stört mig lite tidigare år här, men nu känns det som om ett trendbrott kanske är på gång. Har sett flera riktigt långa dokumentärer på uppåt två timmar – och det har inte varit någon utfyllnad. De har verkligen behövt det formatet. Kanske är det bara en villfarelse - här finns många kortare filmer också – men det kan vara något på gång!


Kim Longinotto efter premiärvisningen på Tuschinski av hennes nya film Hold me Tight, Let me Go.

Annars är det som alltid en fantastisk känsla att se så mycket folk se dokumentärer på duk – det är ju nästan bara på festivaler det händer numera - om inte regissören heter Michael Moore, eller möjligtvis Werner Herzog. Den senare dyker förresten upp här på torsdag. Då lär han fylla den stora, oerhört vackra huvudsalongen på Tuschinski-biografen, något av det vackraste som går att uppbringa i biosalong i världen sägs det här! Parkett + 2 balkongrader i komplett Art deco-utförande! En värdig inramning till allt viktigt som finns att säga om vår värld!


/Ulf Sigvardson

tisdag 20 november 2007

Kameratömning Thessaloniki


Lunch med två blivande vinnare. Turkiet, Kroatien.


Mer lunch.

Rätt fint.


Projektpresentation.







Bion Stavros Tornes och John Cassavetes.



Så här kan man också använda sin hamn - till filmfestival.


Bransch-centrat.


Monument.


Fin stadsdel.

Pir/festivalentré.

Score: 4 out of 4

Ja, när prisutdelningen för årets Balkan Fund ägde rum i går delades fyra priser på vardera 10 000 EURO ut. Jag gissade (och hoppades) rätt på alla fyra. Rätt bra. Favoritprojektet från Kroatien såklart, "MOTHER" med regissören JURAJ LEROTIC och producenten DANA BUDISAVLJEVIC. Och så rumänska "FIRST OF ALL, FELICIA" med regissörerna MELISSA DE RAAF & RAZVAN
RADULESCU och producenten ADA SOLOMON, som GIFFF delade ut en award till redan i Sarajevo i augusti. Och så ett turkiskt projekt och ett grekiskt. Alla var unga nya regissörer, vilket känns extra kul. Efter prisutdelningen var det världspremiär på turkiska Hidden Faces, som vann Balkan Fund här för tre år sedan, då jag faktiskt var på plats. Och så avslutningsmiddag med raki och rätter som aldrig slutade komma in, framåt elvasnåret. Trots att timmen blev duktigt sen så kunde jag inte svika mitt eget löfte om löpning längs strandpromenaden, när jag, duktigt trött, vaknade och upptäckte att vädergudarna ånyo var mycket, mycket schyssta mot denna mycket omtyckbara stad.Springa blev det och sedan bussfärd till flygplats och avsked från nyfunna vänner. För det är så det känns. När man stötts och blötts tillsammans och kastats in i alla manus- och manusförfattarvärldar under tre intensiva dagar så blir det speciellt. Helt enkelt.

Facit: Hela tolv sedda filmer, trots fulltecknade dagar. Fyra att bjuda in till festivalen. Ett flertal, nya och roliga kontakter som kommer att generera bra filmer till festivalen i framtiden. Missat: Ja, bland annat ett antal superlockande master classes med människor som Chris Cooper, Willem Dafoe, Alfonso Cuarón, Danny Glover och, inte minst, John Sayles. Men så är det. Snacket går att grekisk film är i kris och ganska kass (visst, det var ingen direkt stor upplevelse när jag plöjde ett antal greker i videorummet), samt att Kroatien är det nya Rumänien, dvs att det snart är dags för svenskarnas nya semesterparadis femton minuter i rampljuset.

På väg mot Wien (på bussen mot planet diskuterade Svenskans Hynek Pallas och jag förresten nödvändigheten i att Sverige får sin egen Sight and Sound – typ en tidning som är intresserad av till exempel ett fördjupande reportage om Balkanfilm)gjorde Austrian Air återigen sitt bästa för att förstärka fördomen att det är något märkligt med Österrike (tack, bland annat också Ulrich Seidl). Den bleka korv, det feta potatismos och det märkliga kålgojs som serverades till lunch var, ja… intressant. Fyra timmars jobb med uppkoppling på flygplatsen i Wien var precis det som behövdes för matsmältningen. Nu har Bergman-Filmkonst gått till tryck och jag har börjat fokusera på nästa nummer – ett fantastiskt tecknat reportage av ingen mindre än festivalens egen quiz master Annikas Anders, förlåt Anders Annikas. Kommer lagom till festivalen. Missa inte det!

Och nu är det tamigtusan hårdjobb och Göteborg som gäller ett tag framöver. Inga fler resor på ett tag – tack, men nej tack, Dubai. Kontoret på Järntorget rules. Och i morgon är det quiz.

Camilla Larsson

söndag 18 november 2007

Yrke: Ambassadör

Svensksnacket fortsätter. I dag under luchen började min nya favoritkroat att ställa frågor om José Gonzales och Jens Lekman. Jag lovade att ordna så att de fixar musiken till hans långfilm...

Det är märkligt ändå på vilket sätt man blir som en slags ambassadör för Sverige och allt möjligt svenskt. Mest film då förstås. Har i dag bland annat pratat eventuella svenska samproducenter och locations med en filmfondare från Wales, samt Bergmanretros med folk från Rumänien samt New York, som vill ta vår festivals retro som utgångspunkt och samarbeta om diverse detaljer. Detta lobbande pågår trots vår litenhet lite här och var just nu. Fonden har för tillfället också en utsänd i Kampala och snart en i Kairo. Men den där inbjudan till Dubai i mitten av december får jag nog tacka nej till - ibland blir det för mycket även av det goda och dessutom lackar det både mot jul och festival just då. Under dagens presentationer har jag också ägnat mig åt just det, få uppslag till bra saker man kan göra under nästa festival. Har slitit upp anteckningsboken ett stort antal gånger för att plita ner något halvläsligt.

En albansk tokfilm och en naturromantisk och sanningssträvande Sean Penn fick avsluta dagen. Stor och fin film på många sätt... Into the Wild, men lite besviken är jag allt. Får fortsätta att vara besatt av The Indian Runner några år till.

Camilla Larsson

lördag 17 november 2007

Kaffepaus någon?

Oj, det blev många koppar kaffe i dag – märkligt nog med tanke på den hastighet som kaffekillen i baren på Industry-centret tillverkade dem. Väldigt långsamt. Allt kaffe kom sig av att vi efter varje projektpitch får en "kaffepaus" då möten ska ta plats. Well, kaffet vann i dag. Två möten och fem kaffe, minst. Vilket behövdes efter en kort, drömfylld natt. Juryn smådissade ett par projekt men lyfte skickligt fram starkt och lite lite svagare hos de andra två som presenterades idag.

Det är alltid spännande att träffa peronerna bakom projekten. Även om man tycker sig ha fått en rätt bra bild av en tänkt film så kan allt ställas på ända när man möter hjärtat och hjärnan bakom den. Oftast på den positiva ändan. Hann med ett par filmer i videobaren också (en bra, en dålig) samt ett par filmer på stor duk (en kass om El Greco och en ok, om något annat). Hem i regnet med en liten fetfrasig spenatpaj till middag vid elvasnåret. Och sen en minibarsouzo till jobbsessionen vid datorn.

Sverige får sin beskärda del av uppmärksamheten här i år, förresten. Invignsingsceremonin igår tillägnades IB (vilket obarmhärtigt påminde mig om att jag har lämning till tryck på nästa Filmkonst på måndag. Ett nummer tillägnat vår Bergman-retro.). Och min nya kroatiska favoritregissör (en sån som ställde allt på positiv ända) ville prata mycket Moodysson. Annars regnar det då och då, denna hyfsat ljumna greklandshöst, alltmedan det rapporteras om snö från runtom i Balkanvärlden. Brrr.

Camilla Larsson

fredag 16 november 2007

Visit to Vienna - kort sådan

Snökaos i Wien, jaha. Som tur var ingick inte min vidare connection till Thessaloniki, och Greklands största filmfestival, i den mängd flighter som ställdes in i förmiddags.
Är här för att delta i det femte Balkan Fund Meeting, ett tredagars manusutvecklingsmöte med jury och priser. Men den här gången blir det inget juryarbete för min del, är bara så kallad "decision maker", vilket man kallas när man fattar beslut om finansiering av filmprojekt, på olika sätt. Projektpitchar, kaffepauser med one to one meetings och så prisutdelning. Samtidigt försöka se så mycket film till festivalen som möjligt - det är ju precis på sluttampen nu, för att hinna klämma in saker i vårt program, hemma i Göteborg.

Det här är för övrigt en filmfestival med mycket gemensamt med Göteborg. Rått och regnigt, intimt, en stor, mysig publikfestival med sitt centrum på en pir (nej, det har ju inte vi, men promenaden till Riverton känns rätt hamnmagasinsruffig) där de olika magasinen tjänar som biografer, festivalkontor, festivlacenter, bar, mm. Trodde att jag helt irrat bort mig när jag skulle hitta till industry centret Agora (=mötesplats, passande nog...) och höll på att kliva ombord på ett gammalt slitet fartyg som just skulle kasta loss. Men jag var på helt rätt väg – strax där bakom låg Magasin 8 med min ackreditering och svarta väska inuti sig. Var förresten här första gången för tre år sedan. Det besöket slutade med att fonden stödde ett bosniskt projekt, Snow. I dag stötte jag på Elma, filmens producent samt arbetande på Sarajevofestivalen, som berättade att de precis spelat in i en liten bergsby. "Realistiskt, men magiskt". Låter lovande inför GIFF 2009. Ska bli spännade i morgon att se om det vankas andra läskande projekt. Och kanske lite fin feta.

Camilla Larsson

PS Tack festivalchefs-Despina för blommorna jag fick när jag checkade in på hotellet. En klassig bukett som kommer att söva mig djupt med sin doft.

tisdag 6 november 2007

Finsk film på svenska dagen

I morse bar det av från Landvetter till Helsingfors för att se de senaste finska filmerna hos Finska filmfonden – motsvarigheten till filminstitutet. I dag, den 6 november, firar Finland den svenska dagen, alltså på Gustav II Adolfs dödsdag. Men den svenskfinska receptionisten på mitt hotell sa att eftersom de bara är sex procent av befolkningen märks inte firandet sådär jättemycket.
Själv har jag firat med att se tre finska filmer. Som det blir ibland när man ser mycket film på raken, lägger man märke till återkommande detaljer som egentligen inte betyder så mycket för om själva filmen är bra eller inte. I alla tre filmerna jag såg idag förekom schackspel. Kanske ett tecken på att jag borde spela mer schack? Eller att hela livet är som ett schackspel? Eller en magisk referens till vår Bergman-retrospektiv?
Jag kommer hem för sent i morgon för att hinna till quizen. Attans!

torsdag 1 november 2007

Numera quiz-beroende

Igår var det quiz igen. Ett av de tillfällen när tyvärr inte bloggen kan göra verkligheten rättvisa.
Hela Respekt vid Järntorget fylls till sista plats av hängivna quizare. Under tiden som quizmaster Anders ställer sina väl utarbetade frågor med tillhörande filmklipp eller ljudackompanjemang pratar knappt publiken överhuvudtaget. Efter varje fråga ser man lidandet i ansiktena hos de som nästan kan svaret men inte riktigt. Vi som jobbar på filmfestivalen får tyvärr inte vara med och tävla, men vi känner igen våndan från Anders quizomgång på personalens kick-off. Man undrar: vad hände egentligen med de hjärnceller där svaret fanns ingraverat? Har jag varit slarvig med min hälsa eller är jag verkligen på väg att bli senil?
Succé igen, med andra ord! Tack till festivalens Anders, Håkan och Helena som gör varje onsdagkväll fram till festivalen till en prövning! Och tack till alla quizlag som ställer upp varje gång, trots risken att vinna en jumbo-VHS.

Filmkrönikan kom tvåa i fjärde filmquizet


Quizmaster Anders Annikas in action på GIFF:s 4:e filmquiz på Respekt, Järntorget, Göteborg.



De fantastiska quizlagen! Här minglas inte, här sitter man fastlimmad vid sin stol och quizar.



Filmkrönikans lag gnuggar geniknölarna.



Festivalens redaktör-Ulf och marknadschef-Karin läser en dialog ur Pulp Fiction.



Festivalens ekonomichef-Sandra, konstnärlig ledar-Marit och programkoordinator-Andreas önskar att de fick vara med och tävla.



Emrik, Nadine, Sanjin med flera överväger alternativa svar.



Utan producent-Helena och producent-Håkan ingen quiz! Här läggs veckans soundtrack ut i högtalarna.



Festivalens biljettfabrik visade framfötterna tidigt i quizturneringen.



SVT-Hans med vänner kan bli farliga framöver!



Old school-filmfestival-Lena (t v) mitt i tävlingen.



Old school-filmfestival-Åke (t h) mitt i tävlingen. I mitten en medlem i förra veckans vinnarlag.



Fokuserat quizlag.



Gästchefs-Anna (t h) fick tävla eftersom hon inte började jobba på festivalen förrän dagen därpå.



Rättningen!



Kvällens glada vinnarlag representerade universitetets filmvetenskapliga institution.



Filmkrönikans lag är quizens bästa utmanarlag hittills med sin andraplats. Bra quizat!

Fotat & skrivet av Marit Kapla, 31/10, 2007