tisdag 6 november 2007

Finsk film på svenska dagen

I morse bar det av från Landvetter till Helsingfors för att se de senaste finska filmerna hos Finska filmfonden – motsvarigheten till filminstitutet. I dag, den 6 november, firar Finland den svenska dagen, alltså på Gustav II Adolfs dödsdag. Men den svenskfinska receptionisten på mitt hotell sa att eftersom de bara är sex procent av befolkningen märks inte firandet sådär jättemycket.
Själv har jag firat med att se tre finska filmer. Som det blir ibland när man ser mycket film på raken, lägger man märke till återkommande detaljer som egentligen inte betyder så mycket för om själva filmen är bra eller inte. I alla tre filmerna jag såg idag förekom schackspel. Kanske ett tecken på att jag borde spela mer schack? Eller att hela livet är som ett schackspel? Eller en magisk referens till vår Bergman-retrospektiv?
Jag kommer hem för sent i morgon för att hinna till quizen. Attans!

Inga kommentarer: