fredag 16 november 2007

Visit to Vienna - kort sådan

Snökaos i Wien, jaha. Som tur var ingick inte min vidare connection till Thessaloniki, och Greklands största filmfestival, i den mängd flighter som ställdes in i förmiddags.
Är här för att delta i det femte Balkan Fund Meeting, ett tredagars manusutvecklingsmöte med jury och priser. Men den här gången blir det inget juryarbete för min del, är bara så kallad "decision maker", vilket man kallas när man fattar beslut om finansiering av filmprojekt, på olika sätt. Projektpitchar, kaffepauser med one to one meetings och så prisutdelning. Samtidigt försöka se så mycket film till festivalen som möjligt - det är ju precis på sluttampen nu, för att hinna klämma in saker i vårt program, hemma i Göteborg.

Det här är för övrigt en filmfestival med mycket gemensamt med Göteborg. Rått och regnigt, intimt, en stor, mysig publikfestival med sitt centrum på en pir (nej, det har ju inte vi, men promenaden till Riverton känns rätt hamnmagasinsruffig) där de olika magasinen tjänar som biografer, festivalkontor, festivlacenter, bar, mm. Trodde att jag helt irrat bort mig när jag skulle hitta till industry centret Agora (=mötesplats, passande nog...) och höll på att kliva ombord på ett gammalt slitet fartyg som just skulle kasta loss. Men jag var på helt rätt väg – strax där bakom låg Magasin 8 med min ackreditering och svarta väska inuti sig. Var förresten här första gången för tre år sedan. Det besöket slutade med att fonden stödde ett bosniskt projekt, Snow. I dag stötte jag på Elma, filmens producent samt arbetande på Sarajevofestivalen, som berättade att de precis spelat in i en liten bergsby. "Realistiskt, men magiskt". Låter lovande inför GIFF 2009. Ska bli spännade i morgon att se om det vankas andra läskande projekt. Och kanske lite fin feta.

Camilla Larsson

PS Tack festivalchefs-Despina för blommorna jag fick när jag checkade in på hotellet. En klassig bukett som kommer att söva mig djupt med sin doft.

Inga kommentarer: