fredag 15 maj 2009

På röda mattan!


Helt osannolikt, men jag har gått på röda mattan i Cannes och blivit fotograferad. Inte av misstag utan jag blev verkligen presenterad av speakerrösten som annonserar somliga gäster innan de beträder mattan inför fotograferna: ”La directrice du festival Göteborg, Marit Kapla!” Inte ensam dock, utan tillsammans med mina fyra kamrater i juryn för sektionen Un Certain Regard.
På fotot från vänster: Piers Handlings ”niece” Astrid, franska skådespelerskan och producenten Julie Gayet, chefen för Toronto filmfestival i Kanada, Piers Handling, jurypresidenten Paolo Sorrentino, italiensk regissör samt indiska journalisten och festivalprogrammeraren Uma da Cunha.
I dag torsdag möttes vi för första gången och såg två filmer. Totalt ska vi bedöma 20 filmer och dela ut ett pris till en av dem på 30 000 €, en garanti för fransk biodistribution. Det ska förstås bli hur kul som helst! En inte helt oviktig fördel är att jag befrias från programgruppens traditionsenliga morgonmöten kl 7.30, eftersom alla vet exakt vilka filmer jag ser. Visst är det underbart att träffa mina kollegor men ärligt talat – det ska bli helt fantastiskt skönt! Alltså ringer min klocka 9.30 i morgon i stället. God natt!

Inga kommentarer: