lördag 9 maj 2009

Eskisehir Film Festival, Turkiet, 1-11 maj 2009





Mycket resa, lite festival

I höstas när jag var på festival i staden Kars, träffade jag Gülseren Güchan, som är chef för festivalen i Eskisehir. En miljonstad mitt emellan Istanbul och Ankara. 
Här ligger det Anatoliska universitetet, som i mycket präglar stadens kulturliv
Även festivalchefen får smaka av chokladfonduen

Hit blev jag inbjuden för att presentera några av mina favoritfilmer. I mitt urval återfanns bland annat Jan Troell och årets Bergman-pristagare Enrique Rivero. 
Men Sverige var också i högsta grad närvarande i festivalens övriga program med bland annat Ping Pong-kingen och Låt den rätte komma in. Sveriges Turkiet-ambassadör var också närvarande för att inviga en serie Bergman-filmer.
Jag flög till Istanbul, där bytte jag till ett inrikesplan mot Eskisehir. Drygt fyra timmar senare landar jag åter i Istanbul. Det visar sig att vinden på marken är intensiv, planet kan inte landa. För stort plan för den korta landningsbanan på det lilla flygfältet. Det Anatoliska universitetet är för övrigt den enda i världen (tror jag) som har en egen flygplats.
Fick sova över i Istanbul. Nästa dag gick det inget flyg. Sju timmars resa med buss och båt genom Asien och jag når Eskisehir tio minuter innan jag skall stå på scen och dela ut ett pris. Timing!
Men jag fick i alla fall se en massa storkar på väg upp genom Europa på min färd genom Norra Asien.

Två välkända ansikten Atatürk och Christophe Van Rompaey. Den förste det moderna Turkiets fader, den senare i Göteborg med Moscow, Belgium.

Det har blivit ett antal resor till Turkiet på sistone så jag känner mig som en i gänget nu. Men gjorde också lite nya bekantskaper. Bland annat en som debuterar i årets Cannes-festival. Hoppas vi kan visa filmen på nästa festival i Göteborg. Det är den värd.
Nästa gång möts vi på Rivieran.

Freddy Olsson
10 maj 2009


Moskékatt

Inga kommentarer: