onsdag 9 juli 2008

Festivaltältens festivaltält

Den första dagen på filmfestivalen i tjeckiska Karlovy Vary satt jag vid den brusande floden som rinner genom den docksöta kurorten och kände mig supernöjd. Jag hade checkat in på mitt hotell som ligger på tre minuters promenadavstånd från festivalbiograferna, redan sett en visning och just ätit möra lammkotletter till lunch. Det här är min nya favoritfestival! sms:ade jag till programmedarbetar-Freddy som varit här i 18 år och starkt rekommenderat mig att åka hit.
Så här efter fem genomförda festivaldagar står sig intrycket. Karlov Vary är en väldigt avkopplande plats att vara på, gammal kurort som den är. Festivalen är välorganiserad, det är lätt att komma in på visningarna och det kryllar av sociala evenemang varje dag där man kan möta de andra festivaldeltagarna.
Efter 16 sedda filmer kan man möjligen konstatera att vissa sektioner i programmet är starkare än andra. Vill man komma ikapp efter Cannes och se de titlarna man inte hann se, så är Karlovy Vary förträffligt. Däremot är tävlingssektionen lite ojämn. Så här långt är nog indonesiska The Photograph av Nan Achnas, en film som vår festivalfond har samproducerat, den bästa i tävlingen av de jag har sett. Men så ska det förstås vara: det är bara om man har sett en rad halvbra filmer som man får den där underbara kicken av en film som visar sig vara riktigt bra.
När detta skrivs, klockan tolv på natten, sitter jag på hotellrummet och hör dansmusiken dunka från Karlovy Varys svar på Göteborgs festivaltält: Captain Morgan bar i bottenvåningen på festivalhotellet Thermal. Där dricks det mojito-drinkar dygnet runt och den påtagligt unga festivalpubliken röjer till klockan sex på morgonen.
Den höga partyfaktorn är en stor del av attraktionskraften hos den här festivalen, som verkar dra ungdomar från hela Europa, åtminstone hörs alla möjliga språk i köer och salonger. Det är inte utan att man önskar sig lite liberalare svenska regler och förordningar som kunde låta musiken i vårt eget festivaltält hålla på lite längre än till midnatt.

Inga kommentarer: