måndag 19 maj 2008

Mitt andra hem

Cannes mandag 19 maj

Ar texten lite prickfattig sa beror det pa att jag skriver fran mitt andra hem i Cannes, den tjeckisk/slovakiska paviljongen.

For forsta gangen mottes hela Goteborgs-delegationen i gar, vi at en alldeles fortrafflig middag tillsammans. Sammanfattningen sa har en bit in i festivalen ar en tavlingssektion utan stora overraskningar och att vi har varit flitiga och sett betydligt fler filmer an forra aret.

Arets tema enligt DN:s utsande ar korridorer, de forekommer i alldeles for stor utstrackning. Inte nog med en akning i ena riktningen, strax vander kameran och vi gar tillbaka genom samma korridor.

Arets kandisspottning, var egen Andreas, ett knytnavsslag fran Mike Tyson. Och sjalv fick jag halsa pa Ukrainas president.

Arets sommarlager, den lagenhet jag bebor. Vi skulle ha varit fem i den men nar jag traskar ivag pa morronen sa maste jag nogsamt se efter var jag satter mina fotter, det kan ligga en en mangd levande varelser i hall eller kok. Vara tyska vanner har inte riktigt forstatt det har med att husrum under Cannes-festivalen det maste man bestalla ar i forvag. Sa jag tror vi vissa natter varit uppe i tolv personer.

Arets mest morronpigga. Det ar vi i programgruppen som mots varje morron klockan 7.30 for att bestamma dagens schema. Alla ar imponerade over denna disciplin.

Men i morron borjar vi faktiskt lite senare, denna mandag ar ju dagen for vart eget party. Detta ar ocksa den stora svenskdagen filmiskt, kom nyss fran visningen av Ruben Ostlunds film. Ett stort team fran filmen ar pa plats och de mottes av stora applader den tusenhovdade biografen nar de antrade scenen.

Forutom var egen fest, som vi har tillsammans med festivalen i norska Haugesund, sa skall jag ikvall ocksa hinna med det svenska filminstitutets fest och aventyr hos mina polska och koreanska vanner.

Nu gar jag till Serbiens paviljong for en eftermiddagsdrink och samtal om nya filmer fran Balkan, sedan omsvidning till kostym. Men innan festerna tar over hinner jag se en dokumentar om Gonzo-journalistik.

Freddy Olsson

Inga kommentarer: