onsdag 14 maj 2008

Cannes, oh, Cannes


...and we're off!

Cannesfestivalen har startat och jag kan intyga att det inte längre ser ut som på bilden ovan. Numera kryllar det av folk och platsen jag stod på igår när jag tog bilden är översvämmad av fans och fotografer som vill ha en glimt av stjärnparaden längs röda mattan. Det är nämligen galapremiär för öppningsfilmen "Blindness" med Julianne Moore, Mark Ruffalo, Danny Glover och Gael García Bernal.

Eftersom gala inte är något för mig såg jag filmen i morse och det blev tyvärr en besvikelse. “Blindness” av Fernando Meirelles ("Guds stad", "The Constant Gardener"), baserad på roman av José Saramago, var en mesig framtidsdystopi. Upplägget är bra - mänskligheten drabbas av kollektiv blindhet - vilket känns som en spännande metafor. Men där tar det slut. Jag misstänker att romanen lyckas spinna loss bättre på ämnet. Filmen däremot lyckas mest vara oväntat ospännande. “Flugornas herre” i sjukhemsmiljö är en bra beskrivning. Detta då de blinda interneras för att inte smitta andra, och där börjar en maktkamp vilket resulterar i förnedring och förtryck.

Mänskligheten lär sig aldrig med andra ord.

Tyvärr gör “Blindness” väldigt lite av det politiska/existentiella stoff som jag förutsätter finns i boken, faktiskt så lite att jag måste säga den kändes seg och repetitiv. Likaså irriterar jag mig på kvinno- och mansbilden i filmen, för när Flugornas herre-scenariot tar vid reduceras kvinnorna till offer och männen till förövare. Och då finns det ändå en detalj i “Blindness” som gör att Julianne Moores rollfigur tillika huvudroll borde vara allt annat än ett offer. Klart irriterande. Visst, snygg scenografi och påkostat emellanåt, men på det hela taget en klar besvikelse, inte minst med mina högt ställda förväntningar.

Göteborgaren Gael García Bernal gör dock inte bort sig som slemmig skurk.

Måste springa. Har en rulle på marknaden att kolla in!

/Andreas

1 kommentar:

Åsa Bernlo sa...

Härligt att se att du jobbar hårt! Å