lördag 25 augusti 2007

Picking and choosing in Sarajevo

Igar natt kom jag (och min irriterande kansliga rygg) hem strax efter midnatt. Jag var redo for blogg, men parkerad vid hotellets enda dator satt fortfarande samme filmmakare som hackat dar nar jag gick, flera timmar tidigare. Antingen ar han rent oerhort flitig. Eller ocksa bara valdigt svag pa skrivmaskin. I vilket fall som helst hade han precis missat utdelningen av arets Cinelink Awards - och darmed Camilla och mig pa scen ikladda lokaldesignade, nyinkopta kreationer.
Notera har garna att foljande projekt fick motta priser:
* First of all Felicia (Rumanien. GIFF-besokare fran 2007 minns kanske fantastiska Paper will be blue? Har aterkommer manusforfattaren Razvan Radulescu tillsammans med Melissa de Raaf med ett nytt supermanus!)
* Donkey (Kroatien. Vi visade Antonio Nuics debut All for free i ar, det har ar hans senaste projekt.)
* White white world (Serbien. Oerhort lovande projekt av Milena Markovic och Oleg Novkovic, som vi lar fa se mer av i framtiden.)
Ett specialpris gick aven till Ingmar Bergman-prisnominerade Agnes Kocsis (Fresh Air, GIFF 2007) och hennes nya projekt Adrienn Pal.
Ocksa vart att lagga pa minnet kan vara att Camilla pa grund av sin makalost snygga klanning i gnom-rott+gront, mojligen kommer att tvingas citera Elaine Benes nar bilderna fran festen publiceras... Is that a nipple I see?!
Har har annars hettan i ett slag forbytts i ljummen host, efter ett spannande askovader igar. Det gor dock absolut ingen skillnad i mitt rum, som nu narmast kan liknas vid en termos - bade i storlek och funktion. Anda kanner jag mig markligt fast vid Hotel Bosnia. Mes sina vinklar och vaningar och vrar ar det narmast en karaktar bland de andra har i Sarajevo. Jag har ocksa precis lart mig hitta till mitt eget rum. Det ar bara att ta tva trappor upp, ga vanster dar mattan inhandlats direkt fran The Shining-inspelningen, passera Camillas ventilationsschakt, ga ner for en halvtrappa och leta upp en Professor Balthazar-skylt i orange. Dar ar hemma. En natt till.

Ps.
JERRY: Did you look at look at this picture carefully?

ELAINE: Carefully?

JERRY: Because I'm not sure and and and correct me if I'm wrong but I think I see ... a nipple.

ELAINE: What?

JERRY: Here. Take a look. What, what is that?

ELAINE: (gasps) Oh my God! That's my nipple.

JERRY: That's what I thought.

ELAINE: That's my nipple. My nipple's exposed. I sent this card to hundreds of people! My parents. My boss. Uh, Nana and Papa.

JERRY: DIDN'T YOU LOOK AT THE PICTURE?

ELAINE: Oh God I didn't notice. Oh, what am I going to do? You know your whole life you go through painstaking efforts to hide your nipple and then BOOM, suddenly hundreds of people get their own personal shot of it.

Inga kommentarer: