tisdag 7 augusti 2007

Alla Bergmans filmer på bio!

Det är märkligt hur överraskad man kan bli av att en 89-årig människa dör. Men så kändes det när min arbetskompis Ulf vidarebefordrade TTs sms om att Ingmar Bergman hade gått ur tiden. Det var måndag den 30 juli kl 10.56 och jag stod och diskade i min mammas kök i Värmland. Jag blev just överraskad, bestört och ledsen, trots att jag aldrig egentligen träffade honom, bara hörde honom tala om sina filmer på fjolårets Bergmanvecka på Fårö - en magisk upplevelse.
Festivalens redan offentliggjorda planer på att fira vår hedersordförandes stundande 90-årsdag med en hejdundrande retrospektiv, blir nu i stället en postum hyllning till en av världens största filmskapare.
Igår satt jag och programkoordinator-Andreas och gjorde en preliminär programmering. Det kändes fantastiskt roligt! Det ska bli så kul att få se alla de här mästerverken på bio! Och det är minst lika kul att kunna göra de okända titlarna tillgängliga.
Vi börjar troligen redan den 1 januari och kör tills festivalen är slut den 4 februari, så det är läge att bli tillfällig göteborgare för alla som inte redan bor här! Sen får vi se om alla vi som ser filmerna till slut blir lika deprimerade som The Guardians skribent Joe Queenan, som såg 38 Bergmanfilmer i rad i vintras. Läs hans raljerande men kärleksfulla rapport här: http://film.guardian.co.uk/features/featurepages/0,,2039382,00.html

Inga kommentarer: