torsdag 12 juli 2007

"Fuck, fuck, fuck …"

Hördes det från toaletten på Bechers Bar, den mest livliga delen av Hotel Pupp. Detta anrika hotell där bland andra Mozart, Goethe och Dostojevskij spenderat delar av sitt liv.



Det är sommar och jag befinner mig åter på min absoluta favorit bland filmfestivaler, Karlovy Vary i Tjeckien.
När detta utrop hörs från toaletten så har det blivit lördag den 7 juli, det är festivalens nionde dag och jag har hunnit se 43 filmer och gått på drygt 20 partyn.
Vakterna rusar till för att utröna vad som händer.
Det visar sig vara Danny DeVito som blivit förgrymmad över att inte ha nått upp till pissoaren.
DeVito var på festivalen för att ta emot en kristallglob för sina insatser inom filmen både som aktör, regissör och producent.
Sitt genombrott fick han när han medverkade i Gökboet, som bekant regisserad av en tjeck som tillika gästade Göteborg i februari – Milos Forman.
Tidigare på avslutningskvällen hade två av våra nordiska grannar blivit belönade. Priset för bästa film gick till den isländska thrillern Jar City, regisserad av Baltasar Kormakur. Regipriset gick till Norge och filmen The Art of Negative Thinking i regi av Bård Breien.
Många frågar mig: Går det verkligen att se 6-7 filmer om dagen och få något vettigt ut ur dem?
Just i Karlovy Vary funkar det, det är en liten stad där allt finns på bekvämt promenadavstånd. Du hinner med att av artighet besöka ett party i 20 minuter mellan två filmer. Men orsaken är också den energi som denna festival ger mig. Jag har varit här massor av gånger, första gången 1990. Naturligtvis har jag fått många vänner som det är spännande att möta varje sommar. Eftersom jag främst reser till festivaler i Centraleuropa så blir jag en del av ett resande cirkussällskap som äter, dricker och pratar film tillsammans.



Energin kommer också av de mängder av filmintresserade ungdomar som köar för biljetter varhelst du går i stan, är det fint väder så sover de till och med utanför festivalpalatset. För en svensk hundralapp kan du köpa ett filmpass som gäller hela festivalen och vill du bo inkvarterad i en skola så behöver du inte betala mer än 20 kronor natten. En diet på starka korvar, rågbröd och god tjeckisk pilsner ger kroppen större delen av kostcirkeln till rimligt pris.
Alla föreställningar är i princip slutsålda men festivalen är också duktig på att ha speciella visningar för press och bransch.
För mig är en viktig del av festivalen de möten där producenter och regissörer presenterar filmer som kommer senare under 2007, eller till och med 2008. Hit kommer deltagare från hela Centraleuropa och visar upp sina alster. I år blev jag framför allt imponerad av vissa polska filmer, som jag ser fram emot att se i sin helhet. Kanske redan i september när jag far till den polska nationella festivalen i Gdynia.
Det roligaste som festivalprogrammerare är att hitta den lilla pärlan som andra kanske har missat. Att göra sitt eget fynd. Jag tror att bland de 5-6 filmer jag valt från Karlovy Vary kan finnas ett och annat sådant guldkorn. Vi får se på den 31:a filmfestivalen i Göteborg.



Ibland kan det bli både rätt och fel. Gick och såg filmen Dreams of Dust från Burkina Faso. En underbart vacker film om en hemsk verklighet. I katalogen stod det 2007 som premiärår. Men det visade sig att filmen redan gått på vår egen festival i år. Tack Camilla för att du tog denna underbara film till Göteborg.
Men en festival är inte slut i och med hemfärden. I bagaget ligger 20 nya filmer att se på DVD och många mail som skall skrivas för att få se filmer som det gått positiva rykten om.
Skall dock försöka hinna med en och annan kantarellpromenad IRL mellan fiktionen på duken.

Freddy Olsson i juli 2007

Här er utsände och Jiri Menzel:


Foto: T. Palmen

Inga kommentarer: