lördag 19 maj 2007

Sånger från Bollywood (dag 4)


Fredagen har precis blivit lördag och jag har just kommit till hotellet från den danska fest Eva talar om i gårdagens blogg.
Hade goda intentioner om att komma hem riktigt tidigt, men vi vet ju att så länge det finns något kvar i flaskorna vill man gärna stanna kvar på festen.
Flera nya Göteborgare hade anlänt under dagen, nu mötte jag Camilla, Håkan och Karin. Eftersom de bor i Göteborg och jag i Stockholm så blev det naturligtvis lite skvaller om vad som tinat på sistone.
Använde också kvällen till "nätverkande". Tycker det är konstigt att svensk film och polsk dito inte samarbetat särskilt intensivt. Polen har ju en filmisk tradition och en stor filmindustri. Det är inte många mil mellan Film i Skånes studio i Ystad och det polska fastlandet, färjeläget ligger bara en kilometer från studion. Därför placerade jag Polska Filminstitutets chef vid samma bord som Film i Skånes Ralf Ivarsson. Hoppas att det ger resultat i framtiden.
Mina vänner i Tjeckien och Slovakien har en gemensam paviljong under festivalen. På fredagaftermiddagen hade man sin öppningsfest. Thom från Umeå Film Festival och jag gav en födelsedagspresent till Tjeckiska Filminstitutets chef, Jana Cernik. Hon passar alltid på att fylla år under Cannes-festivalen. Hon fick en docka som sjunger Bollywood-sånger. Så nu ser vi fram emot nästa års festival och dockan som framsjunger tjeckiska evergreens.
Efter sedvanligt möte på fredagsmorronen på en en bar som heter "förhandlingarna", fast naturligtvis på franska, såg jag två filmer i huvudtävlingen. Sedan Estlands bidrag i sidosektionen Certain Regard, där Roy Anderssons film kommer att visas på torsdag. Efter det började strulet.
Hade bestämt mig för att se en ungersk film på marknaden, men tiden för visningen angavs i vissa papper som 16 och i vissa som 18. Till slut trodde jag att mig ha fått riktiga uppgifter. Klockan sex stod jag där utanför biografen, men då fick jag lång näsa. Visningen hade varit klockan 4.
Klockan 19.30 skulle jag sedan se en dokumentär om Lindsay Anderson, ni minns han med "If". Jag kommer dit och filmen är inte färdig, visningen flyttad till den 25:e. Då är jag redan på väg hem från Cannes.
Gick istället på en film som är med i huvudsektionen, men utanför tävlan, Boarding Gate av Olivier Assayas.
I Sverige har vi bland annat sett Irma Vep av samme regissör.
I denna thriller som utspelar sig i Paris och Hongkong spelar Asia Argento och Michael Madsen i huvudrollerna. Den senare såg vi bl. a. i Thelma och Louise men det stora genombrottet kom i Reservoir Dogs där han spelade Mr ....? Just det, skriv gärna in och berätta vilken Mr han var. Inga stora priser men äran står på spel.
Tyvärr var det ingen bra film. Mången Hongkong-regissör har gjort samma film, fast mycket bättre tidigare.
Nu är det dags att sova.
Kommer att bli väckt klockan fyra i natt när Kirsten och Onno kommer från München för att inta grannrummet. Så är livet när man är lågbudget i Cannes. Ett litet kollektiv fast inte riktigt som på 70-talet!

Freddy Olsson

Inga kommentarer: