fredag 3 oktober 2008

Mitt liv i hiss

Efter ett dygn i Pusan, Korea, har jag nastan borjat vanja mig. Bara nastan. Det ar tredje gangen har men vissa saker vill man inte minnas. Som att man tillbringar en stor del av dagen med att vanta pa hissar - eftersom alla hus ar sa hoga sa ar hissen en nodvandig foljeslagare dagen igenom. Vare sig den kommer eller inte.

Efter en 24 timmars resa anlande jag i gar kvall till Pusan, eller Busan, som de sager har. Resan hade dessutom den goda smaken att avsluta sig med en en incident. En kvart kvar pa flighten mellan Seoul och Pusan flyger vi in i ett slags isstorm och faller rakt ner ca 1000 meter om jag far gissa. Atminstone kandes det sa i kroppens alla organ och vi var manga som nog trodde att piloten inte skulle reda ut situationen. Men det gjorde han. Sa ett par timmar senare satt jag pa Seacloud hotel (vaning 28, hiss tack!)(ombokad fran Paradise och de varma kallorna i utbyte mot en svit...)och at torkade sma snacksfiskar fran minibaren till middag, eller lunch beroende pa vilken tid man raknar. En Manhattan i baren, ackompanjerad av ett sjonsjungande koreanskt par avslutade kvallen som gled over i tidig morgon med fullspackat schema.

Hamta ackreditering, ata frukost, springa till Paradise for PPP-moten. Var filmfond stodjer PPP sa att de kan ta hit regissorer fran vissa lander som kan vara med och pitcha sina filmprojekt for oss och resten av de manga deltagrana pa PPP.Till slut valjs ett projekt som ska fa Goteborg International Film Festival Funds award.

Det blev fyra intressanta moten idag och sedan shuttle till nya bion Lotte, ja ocksa den inne i ett kopcentrum som var omojligt att hitta. I sista sekunden flamtade jag in pa dagens forsta varldspremiar. En till blev det innan bussen akte tilbaka mot invigningsmottagning for Asian Film Market pa Paradise, med ett kort stopp pa Seacloud for att lasta av kataloger och andra matnyttiga papper. Efter det en drink i ett skjul Australien-Brennan, Argentina-Guido mfl, och kanadensisk fest med mote med var nye man Hynek och snack om filmer man bor se.

Pusan ar en stor festival och i ar har de mangder av varldspremiarer, bade korenska, asiatiska och andra.En del att valja pa de timmar jag tar mig ut ur PPP-motesrummet alltsa. Sa ska det atas ocksa. Och aven om jag ar villig att prova pa det mesta i matvag sa tar det nog anda stopp nar det ar levande sjovarelser som ska ner i magen. Pa BBC news maler de pa om finanskrisen i USA. Langt borta sa nara.

Inga kommentarer: