fredag 18 juli 2008

Det blir bättre nästa år…

Karlovy Vary Tjeckien 4-12 juli 2008

Visst fanns det godbitar men huvudsektionen i Cannes detta år var ingen höjdare. Likadant i Karlovy Vary, plockar vi en eller två titlar därifrån så är det bra. Liksom konjunkturer i övrigt så tycks det vara så att filmkvalité också följer vissa cykler. Men vi letar flitigt och kommer att hitta 200 goda filmer att visa i Göteborg.

Jätteroligt att ha programchef-Marit vid min sida, det var hennes första besök i Karlovy Vary. Hon blev förtjust och har tagit till sig denna festival som ett av sina smultronställen. Framför allt blev hon imponerad över bartältets öppettider, från 9 om morronen till 6 nästa morron, tre timmar över för vila. Jag mötte ett lätt Mojitomoln var dag när jag traskade till visningen 08.30.

Själv var jag lite slö i år, det blev bara 37 filmer mot fjolårets 43. Å andra sidan var vi två så vi fick med oss det mesta och hann till och med se filmer vi missat i Cannes.

Skandinavien var flitigt representerat i alla sektioner och det blev dansk seger i huvudtävlingen Frygtelig lykkelig, i regi av Henrik Ruben Genz. Eftersom Norge vann i fjol med The Art of Negative Thinking så vore det väl inte mer än rättvist om 2009 års pokal går till… Men redan i år blev det lite svensk avslutning, Mamma Mia, med jubel i publiken.


Dansk regissör, Henrik Ruben Genz, och skådespelare, Kim Bodnia, vid morrenmaden dagen efter segern.

I Cannes tror alla att de hinner med så mycket mer om de har en sprängfylld kalender och springer fort. Karlovy Vary är motsatsen, här finns inte lika många gäster men å andra sidan kan man sitta ner och få ett ansikte på de personer som normalt bara är ett namn i ett mail. Eftersom jag varit så många år i Karlovy Vary så finns det naturligtvis många personer som efter hand blivit personliga vänner. Vi kanske bara möts där en gång om året men vi håller kontakten via mail och jag får både skvaller och mer utmejslade tankar om film i Central- och Östeuropa. Utan denna information skulle det vara omöjligt att hålla reda på till exempel de 250 filmer som produceras årligen i Ryssland.

Ett bakslag i år var att festivalen bytt ölsponsor, från Pilsner Urquell till Budweiser. Man får stå ut, det var ju i alla fall tjeckiska Budweiser, inte den vattenskadade amerikanska varianten. Programchef-Marit tycks för övrigt ha blivit förtjust inte bara över festivalen utan också över den lokala alkoholen. Hon reste hem innan mig och sände ett meddelande: Tacksam om du köper en liter Becherowska till mig.

Jag längtar redan efter nästa Karlovy Vary, den 3 juli 2009.

Men innan dess blir det Lilla Filmfestivalen i Båstad den 30 juni.

Freddy Olsson

Inga kommentarer: