söndag 4 maj 2008

Svensk seger i NYC

Goodbye New York...

...hello Göteborg!

Som ni ser själva så är det inte speciellt stor skillnad på utsikten mellan Brooklyn och Linnégatan. Bara lite bättre väder hemma.

Ja, det blev alltså svensk seger i USA när Tomas Alfredson och Låt den rätte komma in vann priset för bästa spelfilm på Tribeca Film Festival. Mycket skoj, dessutom välförtjänt så långt jag kunde bedöma. Och då var det inte någon dålig konkurrens.

Årets upplaga av Tribeca FF kändes stark. Jag har faktiskt inte varit på en festival där jag blivit sugen på att bjuda in så många av de filmer jag såg. Även om det är långt till vår nästa festival, vilket kan innebära att filmbolagen kan tycka vi ligger för sent i deras lanseringsplaner, så tror jag nog en fyra, fem filmer från Tribeca kommer dyka upp i vårt program. I morgon ska jag sätta mig ner och rapportera till Marit, sen börjar arbetet med att förhandla till sig russinen ur kakan.

Denna vecka blir också full av föreberedelser inför festivalen i Cannes som drar igång den 14 maj. Vi kommer givetvis finnas på plats i Frankrike med en stor styrka och likt förra året kommer ni kunna läsa om spektaklet här på bloggen.

PS. För den som inte gjorde som Tribecas programmerare och såg Låt den rätte komma in på Göteborgs filmfestival går den upp på svenska biografer i oktober.

/Andreas

Inga kommentarer: