lördag 5 januari 2008

För att inte tala om alla dessa oönskade graviditeter

Sex Bergmanfilmer har rullat i vår 50 filmer stora retrospektiv – den största någonsin i Sverige, kanske i världen, sett till antalet långfilmer och långa TV-filmer i Bergmans egen regi (48 stycken). Jag är fortfarande snudd på hög av den upplevelse det är att se Bergmans filmer i en av Sveriges finaste biografer – 52 år gamla Draken i Folkets hus vid Järntorget i Göteborg. I kväll kommer jag att missa två filmer på grund av släktmiddag. Det gör mig ont, men kanske tycker familjen det är trevligt att prioritetsmässigt gå från 0-6 till 2-6…
Jag har med mig en anteckningsbok i Drakens salong för att inte glömma bort stora och små detaljer i filmerna, inte minst inför det samtal som Navid Modiri och jag ska ha under festivalen om Bergmans filmer. Det hittills mest slående är att i fem av de sex filmerna - Fanny och Alexander, Hamnstad, Fängelse, Törst och Kvinnors väntan - är oväntade och ofta oönskade graviditeter en viktig del av handlingen. Hamnstad är delvis rena 4 månader, 3 veckor och 2 dagar vad gäller det fysiska obehag man som publik känner inför det som utspelar sig på duken. I gårdagens film, En lektion i kärlek, var ingen gravid eller gjorde en fatal illegal abort, men å andra sidan var huvudpersonen David, spelad av Gunnar Björnstrand, gynekolog så det kanske också räknas på något sätt.
Man kanske inte ska dra för stora växlar på ämnet graviditet eftersom det i Hamnstad och Törst inte är Bergman själv som står för originalhistorien. Kanske är det snarare ett tidens tecken. Man kan i så fall konstatera att preventivmedlens utbredning sannerligen har berövat svenska filmskapare ett centralt ämne. Gudskelov, måste jag tillägga.

Inga kommentarer: