onsdag 2 januari 2008

Bergmanretron har börjat!

Efter det nya årets första dag har jag bara en sak att säga - Fanny och Alexander! Vilken film!
Jag såg den på biografen Draken igår när den invigde vår 48 filmer långa Ingmar Bergman-retrospektiv. Jo, jag har sett den förut. Första gången 1983 när mamma tog med mig och min syster till bion i IOGT-NTO-huset i Ambjörby i norra Värmland. Jag blev vettskrämd och minns fortfarande tydligt de saker jag tyckte var hemskast: Jan Malmsjös genomonde biskop och när Alexander vandrar runt på natten bland otäcka marionettdockor. Dagen efter min 30-årsfest såg jag om filmen på video hemma i soffan. Varken visningssättet eller mitt fysiska tillstånd gjorde filmen rättvisa är jag rädd. Därför blev det en sådan extra fantastisk upplevelse att se den igår. Vilka scener, vilka skådespelare, vilka kläder, vilka frisyrer, vilken historia!
Jag byggde på Bergmanextasen med att direkt efteråt se hans Hamnstad från 1948 och Fängelse från 1949. Det var extremt kul att se Göteborg för 60 år sedan i Hamnstad. Och efter att ha sett nyutgåvan av Hasse Ekmans Flicka och hyacinter på DVD i julas, var det extra kul att se Eva Henning från den filmen samt hennes dåvarande make, Hasse Ekman själv, spela med i Fängelse.
Det är bara att konstatera, återigen, att det är helt oslagbart att se film på bio. Och Bergman plus bio är extra oslagbart. Missa inte chansen att se de återstående 45 filmerna i vår retrospektiv! Kom till Draken redan ikväll och se Törst!

Inga kommentarer: