torsdag 11 oktober 2007

Sista kvällen i Asienbubblan

Sista dagen i Pusan lider mot sitt slut. Bara prisutdelningen återstår, där GIFF-fonden ger 25 000 kronor till det mest spännande filmprojektet på projektmarknaden. Ulf och jag har repeterat våra tal, som uttryckligen ska vara så korta som möjligt. Festivalens chef, Kim Dong-ho, gillar tydligen själv inte att hålla tal som är längre än fyra meningar. Fem meningar var blev det för Ulf och mig, hoppas det passerar.
Elva filmer såg jag totalt på tre dagar. Jag hade bestämt att allt över tio filmer var mer än godkänt, så jag är nöjd. Trots att jag varit i Asien i bara tre dygn, känner jag mig helt genomdränkt av världsdelen, inifrån och ut, efter att ha sett filmer från Malaysia, Singapore, Korea, Kina, Taiwan, Thailand och Indonesien. Urvalet har spänt från Royston Tans musikal 881 över gangsterdramat WEST 32ND till stillsamma men laddade familjedramat FLOWER IN THE POCKET. Det mesta har varit bra, så jag är helnöjd. Några av filmerna kommer säkerligen till GIFF 2008.
Nu måste jag springa ner i lobbyn och möta Ulf för en promenad till Grand Hotel och prisutdelningen. Och jajamen, i morse lyxbadade jag i poolen och de varma bassängerna på terrassen i strålande solsken! I morgon är det hejdå lyx, välkommen vardag – men ändå ganska härliga, svenska vardag!

Inga kommentarer: