lördag 13 oktober 2007

Kortkorta tal, överlycklig vinnare … och datorkrasch!

Tillbaka i iskalla Göteborg igen efter 25 timmars hemresa, men det var ganska skönt att andas den höga, friska luften efter ett dygn i flygplan och på flygplatser. Och trots att Marit och jag flög olika vägar hem (över Bejing-Amsterdam, respektive Söul-Paris) anlände vi nästan samtidigt till Landvetter sent på fredagkvällen, vilket inte minst jag tackar för eftersom Marits snälla familj väntade en stund extra på mig så att jag kunde bli hemskickad. Fantastiskt!

Avslutningen blev lika fantastisk som resten av veckan i Pusan varit (med ett litet undantag - min dator totalkraschade i tisdags, och därmed har jag inte kunnat maila och blogga som jag hade tänkt, men det är smärre problem). Men två minuter innan Marit och jag skulle upp och dela ut fondens pris till bästa projekt i Pusan Promotion Plan, fick vi halvera våra planerade tal. Så av de fem planerade meningarna var, blev det cirka tre tillsammans. Men vad gjorde det. Vinnaren – filmprojektet Joan and the Voices från Armenien – på plats representerat av producenten Armine Anda, blev så ofattbart överlycklig över priset. Att jag i hastigheten glömde säga hennes namn när hon skulle upp på scenen spelade ingen som helst roll!


Marit tillsammans med Armine Anda från Armenien – mottagaren av fondpriset i Pusan.


Men skåla för priset kunde vi inte göra på marknadsfestens avslutning på Grand Hotel, för där serverades ingen alkohol över huvud taget. Vi fick dra vidare till den för oss sista Pusanfesten på torsdagskvällen – Korearetrospektivfest i trädgården på vårt eget hotell. Praktiskt med tanke på att det bara var några få timmar kvar till våra hemfärder tidigt på fredagsmorgonen.

Ett 20-tal asiatiska filmer hann vi suga i oss - så nog skall det kunna bli en bra asiatisk sektion även på nästa festival.

Inga kommentarer: