torsdag 30 augusti 2007

It's a Dirty Job, men nagon maste ju faktiskt gora det


Det var inte helt latt om hjartat som jag klev pa planet pa Landvetter igen tre dagar efter en skakande landning fran Sarajevo. Faktum ar att Austrian Airs inflygning over Goteborg skramde bade, normalt helt flygoradda, Asa och mig ratt rejalt. Dessutom demolerade de min vaska. Dessa osterrikare... Men, men, KLM tog mig till Venedig via Amsterdam pa ett foredomligt satt sa nu sitter jag har i pressrummet och skriver pa dator utan prickar igen.

Efter framkomst och flygbat blev det att springa direkt in pa Ang Lees tavlingsfilm Lust, Caution, som ju stallt till det i USA pga sina explicita sexscener. Och visst, ingen kan saga det battre an Ang gjorde sjalv pa presskonferensen idag, nar en journalist fragade om de "gor det pa riktigt" i filmen. "Har du sett filmen? Varfor fragar du da?", blev svaret. Efter denna heta potatis sammantraffade jag med Venedigveteranen, tillika da och da medlem i var programgrupp, Jan Lumholdt, AKA Festivalmannen. Vi at ost och pratade just festival, bla Manoel De Oliveira, en valdigt gammal man som aterigen ar i Venedig med ny film.

Boendeformerna fortsatter att vara, lat mig saga intressanta. Har delar jag svindyr lagenhet, ett stenkast fran palats och allt, med Jannike Ahlund (just det, var gamla boss som stannat kvar i programgruppen, tack och lov), Eva af Geijerstam, som ar har for DN och sa Stig Bjorkman, som kommer imorgon och far dubbelrummet. Sjalv sover jag pa en smal, men skont hard soffa i vardagsrummet, lite ihopkrupen, sadar.

Det ar en 100% manlig tavling i Venedig i ar. Men a andra sidan haller de alltid just den flaggan hogt. Men det ar en skon festival att vara pa, allt ar latt och smidigt och man kommer in pa visningarna i sista sekund, vadret ar bra, det ar vackert, och sist men inte minst: Kaffet ar gott. Den har gangen reser jag for att se film, basta! Har en vanlig pressackreditering och blir inte bjuden pa nagot, har inga moten, prisutdelningar mm. Nackdelen ar att man far transportera sig och losa sitt boende sjalv, och den mesta fodan. Fordelen ar att man inte ar papassad och att man far se film precis hela tiden. Idag har det hittills blivit fyra filmer och en presskonferens. Efter en snabb middag stundar de Palma, den har gangen i Irak.

Det pratas om ett starkt, kandistatt (sa har langt Jude Law, Keira Knightley, K. Branagh, Ang Lee, Scarlett J, George Clooney mfl), program i Venedig i ar och att man gor allt for att sta emot nykomlingen Rom. Hoppas det stammer. Vore synd om den har gamla damen skulle forlora striden mot en ettrig barnunge!

Camilla Larsson

Inga kommentarer: