fredag 15 juni 2007

Mellan Cannes och semester

Man kommer hem från Cannes, pustar ut lite, gör lite efterarbete och vips har det gått tre veckor!
Efterarbetet består främst i att programkoordinator Andreas och jag bjuder in de filmer vi såg och gillade i Cannes. Tillsammans såg programgruppen 115 filmer. Så här i efterhand kan jag konstatera att jag mot slutet av Cannesfestivalen var i tröttaste laget, där jag satt med klippande ögonlock och försökte uppskatta film efter film med långsamma tagningar och sparsam dialog. Filmfestivaler är alltid ett strategiskt balanserande på sömnbehovets gräns.
För övrigt så är tiden efter Cannes en tid när man försöker hinna färdigt allt man föresatt sig att hinna med innan det är dags för semester. Det betyder att jag har tre arbetsdagar på mig nästa vecka att skicka iväg de 62 tackbrev som återstår från årets festival. Jag vet att det kommer att gå – det är ju en dödssynd att missa en deadline – men just nu känns det som en riktigt brant uppförsbacke!
I veckan såg jag ikapp festivalfilmen CHILDREN OF MEN av Alfonso Cuarón, som nu finns på DVD. En riktigt bra dystopisk framtidsvision där världen spårat ur på ett sätt som har otäckt realistiska kopplingar till den tid vi lever i nu.
223 dagar kvar till GIFF 2008

Inga kommentarer: