lördag 25 oktober 2008

Maginfluensa i Zagreb

Har just avklarat den jobbigaste jurytjänstgöringen hittills. Sitta i jury på andra filmfestivaler är vanligtvis oerhört kul. Man får se massor av film och diskutera den med trevliga och intelligenta människor samtidigt som man ser en ny del av världen. Men igår kväll undrade jag vad jag höll på med när jag såg igenom kortfilmsprogrammet på mitt hotellrum i Zagreb, samtidigt som jag led av hög feber och fruktansvärt illamående. Men det finns många fördelar med att vara en professionell filmtittare - en är att man med hjälp av modern teknik kan göra sitt jobb nästan under vilka omständigheter som helst! Om nu det är en fördel.
I dag mår jag betydligt bättre. Det blev de hårdaste jurydiskussionerna jag varit med om hittills, kanske inte så konstigt eftersom både långfilms- och kortfilmstävlingen var anmärkningsvärt bra sammansatta. Men jag är mycket nöjd med våra beslut, som är hemliga fram till i morgon kväll då det är prisutdelning. Mina jurykamrater, Sejla Kameric, konstnär/regissör från Bosnien och Nadine Luque, filmproducent från Spanien/Storbritannien, var väldigt intressanta att diskutera film och andra saker med och det ser ut som om vistelsen i Zagreb kommer att få en mycket bättre avslutning än den hälsomässiga bottennoteringen den började med.

Inga kommentarer: