onsdag 16 maj 2007

Cannes: Första filmen = första kön



onsdag 16 maj
08.32 Stiger in på caféet på hörnet utanför vårt hotell, mycket nöjd över att vara bara två minuter sen. Passa tider på morgonen är alltid en utmaning. Åsa slinker in strax därpå. Över kaffe, te o croissanter går vi igenom dagens visningar.
08.55 Redan klar med frukosten, men känner ingen stress. Pressvisningen av Wong Kar Wais MY BLUEBERRY NIGHTS börjar inte förrän 10.00.
09.20 Promenerar i sakta mak de få kvarteren till festivalpalatset.
09.21 Ooups! Vad tänkte jag på?! Hundratals journalister köar redan utanför insläppet. De med mest värdefull ackreditering, vit, går rakt in. Men till och med de med rosa får bilda kö. Plebejer som jag själv, som bara har blå ackreditering (den vanligaste bland journalisterna i Cannes – till exempel sådan man får om man som jag representerar en svensk dagstidning som Värmlands Folkblad), får bilda en ännu längre kö. De lägst stående, de med gul ackreditering, står i en liten, förmodligen helt utsiktslös kö.
09.25 Tycker att jag känner igen den brittiske killen framför mig. Läser på hans bricka att det är Damon Wise från brittiska filmmagasinet Empire. Vi var i samma middagssällskap en gång för snart två år sedan vid filmfestivalen San Sebastian.
09.30 Damon känner inte igen mig, men jag hälsar ändå och ger honom två inbjudningar till vår Nordic Film Market-fest på måndag. Han är optimistisk vad gäller kön. Hade det varit fredag, då många franska journalister kommer till Cannes över helgen, hade vi legat pyrt till men idag kommer vi in, gissar han.
09.37 Pratar lite med Damon, läser i dagens nummer av branschtidningen Screen och försöker vara cool, trots att jag hemskt gärna vill komma in. Egentligen är det inte livsviktigt för kommande festival att jag ser den här filmen, eftersom den förmodligen har svensk biopremiär runt jul. Men jag vill så gärna! Börjar göra upp en plan B för dagens visningar, men anstränger mig sen för att inte ta ut nederlaget i förskott.
09.46 Rosa kön går in.
09.47 Första rörelsen framåt i blå kön.
09.55 Damon låter lite mindre optimistisk.
09.57 Fortfarande en bra bit kvar.
09.59 Passerar vakter och säkerhetskontroll som en av de absolut sista. Folk springer förbi mig uppför trappan. Jag förstår inte varför förrän jag kommer in i salongen och ser att filmen redan har börjat. Ljuset släcks, dörrarna stängs och jag står i mittgångens branta trappa bland massor av folk, alla platser är upptagna.
10.00-11.50 Sitter på ett trappsteg i mittgången och ser MY BLUEBERRY NIGHTS.

2 kommentarer:

Anonym sa...

men för fääään, hur bra var filmen?

Marit sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.